Blog

Gdy pojawia się problem z wynajętym samochodem…

Kolizja i awaria w wynajętym samochodzie to przypadki, z którymi musi się liczyć każdy, kto decyduje się wypożyczyć auto. Wynajmujący powinien jednak wiedzieć, jak się zachować i jak rozkłada się odpowiedzialność w takich sytuacjach. Mimo iż z wypożyczalni dostajemy pojazd sprawny technicznie (na taki z pewnością można liczyć w dobrych firmach), to jednak nawet najbardziej luksusowa marka może nas zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Nie mamy też pewności, że nie przydarzy nam się kolizja drogowa, wynikająca z roztargnienia naszego lub innych kierowców. Kwestie postępowania w takich sytuacjach oraz ponoszenia odpowiedzialność za szkodę, zazwyczaj opisane są w regulaminie danej wypożyczalni. Część zachowań jest jednak uniwersalnych.

Stop - awaria

Usterka w pojeździe może pojawić się w każdej chwili. Bez względu na to, czy umożliwia nam kontynuowanie podróży, czy też nie – należy ją jak najszybciej zgłosić do wypożyczalni.

Kto wówczas ponosi odpowiedzialność? Usterki dzieli się na trzy kategorie:

  • z winy wypożyczalni,
  • spowodowane przez najemcę,
  • wynikające z siły wyższej.

Pierwszy przypadek świadczyć może o niewielkim doświadczeniu lub kiepskiej renomie wypożyczalni. Choć zdarza się to rzadko, to jednak najmujący otrzymuje zaraz po podpisaniu umowy pojazd niespełniający określonych (podstawowych!) standardów. Dobre firmy nie pozwalają sobie na takie „wpadki”. Gdy jednak dojdzie do takiej właśnie sytuacji, to wówczas odpowiedzialność za winę ponosi wypożyczalnia.

Zdarza się, że niewłaściwa eksploatacja pojazdu czy niedbałość klienta o samochód może doprowadzić do powstania różnych usterek. Zatarcie sprzęgła, uszkodzenie felgi lub powłoki lakierniczej, urwanie zderzaka przez nieprawidłowe parkowanie i podobne awarie wynikać mogą już z winy najmującego. Wówczas to on ponosi koszty naprawy samochodu.

Siła wyższa, choć brzmi tajemniczo, to jednak oddziaływanie pogody lub innych zjawisk, na które człowiek nie ma wpływu, niestety także wypożyczalnie biorą pod uwagę. W takich przypadkach ważne będzie to, czy wypożyczający pojazd zrobił wszystko, aby uchronić go przed uszkodzeniem, np. nie trzymał samochodu pod niewłaściwym zadaszeniem.

Uwaga kolizja!

Jeśli przytrafi nam się kolizja, to wówczas także najpierw należy skontaktować się z firmą wynajmującą. Kolejną czynnością jest wezwanie policji, która sporządzi notatki dla ubezpieczyciela. Gdy sprawcą tego zdarzenia jest klient wypożyczalni, to wówczas on ponosi odpowiedzialność, czyli pokrywa wszelkie koszty naprawy. Jeśli jednak jest poszkodowanym, to naprawa pokrywana jest z OC innego uczestnika, który jest sprawcą kolizji. W takiej sytuacji drogowej zawsze warto mieć zeznania świadków, które udowodnią naszą rację.

Gdy będziemy borykać się z usterką lub innym problemem na drodze, to w przypadku profesjonalnych wypożyczalni samochodów możemy liczyć na to, że odbiorą wynajęte auto z miejsca zdarzenia oraz zapewnią pojazd zastępczy w podobnej klasie.

Ponoszenia kosztów uszkodzenia można uniknąć, jeśli zdecydujemy się na ubezpieczenie, jakie oferuje praktycznie każda wypożyczalnia. Wówczas klient nie ponosi odpowiedzialności za udział własny w szkodzie i oszczędza niemałą kwotę.